Zeker een leuke discussie, waarbij de discussie zelf al antwoord geeft op het probleem van funderbunk. Iedereen heeft een eigen kijk op de wereld (tenminste, dat mag ik aannemen?), zo dus ook op CMD. Docenten zitten met precies hetzelfde (ze kijken vanuit zichzelf naar een competentie, geven daar zelf invulling aan). Ik ben het dus ook met Gert eens dat als er meer duidelijkheid komt, dat ten koste gaat van je vrijheid/flexibiliteit binnen CMD.
Daarnaast moet het niet uitmaken of je nou docent A of docent B tegenover je hebt zitten. Je hebt het geheel zelf in handen. Jij (als student/groep) moet de leiding nemen in zo'n assessment. Je moet namelijk je persoonlijke groei beargumenteren. Ik zie hier binnen deze discussie al heel snel de neiging hebben dat docenten het verkeerd oppakken. Docenten beoordelen allemaal anders, stellen andere eisen en noem maar op. Dat vind ik zelf niet zo vreemd, het zijn namelijk allemaal verschillende mensen. Als ze dezelfde hersens zouden delen, kon ik het me voorstellen dat ze hetzelfde zouden redeneren (maar die delen ze dus niet dus wordt het lastig om daarop gelijk te stemmen

).
Elke docent heeft dus een eigen kijk (vanuit eigen ervaring/vakgebied) op het competentie profiel. Ze zullen jou dus ook allemaal op hun eigen manier assessen (vanuit een basis HBO beoordelings niveau, rest zal eigen invulling zijn middels ervaring/vakkennis). Zoals ik eerder al zei, zou het niet uit moeten maken of je nou door docent A wordt beoordeelt of door docent B. Het ligt namelijk aan je eigen argumentatie!
Als jij vindt dat sommige leerdoelen/producten/activiteiten/resultaten horen bij competentie A, laat de docent dan maar eens een tegenargument geven waarom hij vindt dat het bij competentie B hoort (en je dus niet zo maar laten afschepen met een één of ander verhaal). Echter ligt het geheel aan je zelf dat je het zover laat komen, want tijdens je POP gesprek dient alles doorgenomen te zijn. Dus goedkeuring voor betreffende competenties (in die fase moet er dus al een afstemming zijn, niet nog eens bij het assessment).
Wat ik juist merk aan veel studenten is dat ze assessment's onderschatten. Men denkt er te simpel over. Het is aan jou de taak om je zaken goed op orde te hebben. Weten waar je op beoordeelt wilt worden (dat terug brengen in je verhaal), weten wat je van dit project geleerd hebt (terug brengen in je verhaal), beargumenteren waarom jij competent bent (terug brengen in je verhaal), aangeven welke bronnen je gebruikt hebt (altijd naar refereren in je verhaal bij voorgenoemde punten). Als je goed voorbereid het assessment in gaat (en dan bedoel ik dus ook 'echt' goed voorbereid), dan krijg jij je ecs die je verdiend hebt. Want alleen dan kan JIJ punctueel correct (met bronnen) antwoord geven op elke vraag van elke vakdocent. Komt ie weer: het maakt niet uit of je nou door docent A of docent B beoordeelt wordt, zolang het maar vakdocenten zijn.
Ben je het niet eens met de beoordeling? Ga jezelf dan ten rade of je wel realistisch geweest bent met je studiepunten, was je verhaal wel goed en duidelijk?, ben je het eens met de redenen die de docent geeft (indien niet, zorg dan dat je overtuigende tegen argumentatie hebt). Indien de docent het er nog steeds niet mee eens is (en jij krijgt sterk het idee dat hij/zij je niet eerlijk beoordeeld heeft (argumenten van de docent(en) zijn slecht, kloppen niet, of het komt meer op een mening (ik vind))), vraag dan gewoon een ander assessment aan bij een ander vakdocent (zelf nog nooit meegemaakt, nooit nodig geweest). Is het wel terecht, leef er dan mee en leer van je ervaring bij dat assessment.
Kortom: je hebt het zelf in handen.
@Thomas (laatste alinea): Klopt! Voorkomen is beter dan genezen. Toch geeft CMD hier wel degelijk support in (projectmanagement/PvA?). Rekening houden met verwachting management wordt je namelijk al aangeleerd? In een goed PvA zou namelijk duidelijk moeten staan wat er de komende periode gerealiseerd gaat worden. Blijkbaar had Avero Achmea een andere verwachting, dus zijn er waarschijnlijk geen duidelijke afspraken gemaakt (staat niet goed beschreven in PvA)? Tevens hangt het er deels vanaf wat voor minor je doet. In MMR heb ik vorig semester gezien dat sommigen alleen maar bezig waren met C en amper wat met MD (communicatie plan etc).
Waar ik zelf nog wel eens chagrijnig van wordt is dat docenten een meetstaaf nemen van gemiddeld 30 ec. Doe je iets beter je best, 36 (max). Minder je best 24. Nou zijn er genoeg tactieken te bedenken om ruimschoots meer te halen in een semester (mits je enorm goed je best doet en veel tijd er in steekt). Echter als er op zo'n manier beoordeelt wordt, vind ik het assessment direct al hopeloos. Ze beoordelen niet op het algehele verhaal, maar creëren een soort van tabel waarbij ze uitrekenen welke student ze hoeveel punten (ongeveer) gaan geven om dicht bij die 30 te blijven zitten (argumenten slaan dan vaak ook nergens op). Dus Gert! Gooi dat eens in zo'n algemene vergadering o.i.d.